Author
Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali
Year
Sfoglia

979-12-80311-05-4     979-12-80311-07-8

10.53125/979-12-80311-07-8

The online digital edition is published in Open Access under Creative Commons Attribution Share Alike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode). You are allowed to share the material in any medium or format, and remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, as long as you
give appropriate credit to the author(s), provide a link to the license, indicate if changes were made, and distribute the adapted material under the same license as the original. The Creative Commons license does not apply to the images featured on pages 36-43, kindly provided by the Pier Luigi Nervi Project Association for the Open Access publication: these images are licenced
for non-commercial use only.

Quote

Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022 <www.fondazionescuolapatrimonio.it>.

This volume collects gathers the proceedings of the seminar Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences organized by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali in collaboration with Fondazione MAXXI – Museo nazionale delle arti del XXI secolo and Ordine degli Architetti Pianificatori Paesaggisti e Conservatori di Roma e provincia and held on the 23rd October 2019 at MAXXI – Museo nazionale delle arti del XXI secolo, Rome.
The authors provide elements for discussion and inquiry moving from the Code of the cultural and landscape heritage (Legislative Decree no. 42 of 2004) and its applicability to the specific area of modern and contemporary architecture; and moving from demands for protection and safeguarding, broadened and non-binding but based upon a tangible activity of knowledge,  research, and recognition of values.
They therefore help us understand within what perimeter and with what tools we can deal with knowledge, heritagisation, and protection as pertains to twentieth-century architectural phenomena.

Summary

Alessandra Vittorini, Presentazione in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, p. 7, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-AV7.
Alessandra Vittorini, Foreword, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, p. 7, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-AV7.

Carla Di Francesco, Introduzione, in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 9-13, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-CDF9.
Carla Di Francesco, Introduction, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 9-13, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-CDF9.

Paolo Carpentieri, Aspetti giuridici della tutela moderno/contemporaneo e diritti d’autore, in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 17-33, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-PC17.
Paolo Carpentieri, Juridical Aspects Protecting the Modern/Contemporary, and Copyright, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 17-33, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-PC17.

Ugo Carughi, Time Frames. Politiche di conservazione per il patrimonio architettonico del XX secolo. L’architettura ‘contemporanea’ nell’idea di tutela, in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 35-43, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-UC35.
Ugo Carughi, Time Frames. Conservation Policies for Twentieth-Century Architectural Heritage. ‘Contemporary’ architecture in the idea of protection, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 35-43, 10.53125/979-12-80311-07-8-UC35.

Massimo Visone, La storia dell’architettura per la documentazione e la conservazione del patrimonio costruito moderno e contemporaneo, in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 45-55, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-MV45.
Massimo Visone, The history of architecture for the documentation and conservation of the modern and contemporary built heritage, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 45-55, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-MV45.

Margherita Guccione, Gli archivi di architettura per la tutela e il restauro dell’architettura moderna e contemporanea, in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 57-69, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-MG57.
Margherita Guccione, Architecture archives for the protection and restoration of modern and contemporary architecture, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 57-69, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-MG57.

Susanna Bortolotto, Nelly Cattaneo, Asmara e il suo contesto: architettura del Moderno e Paesaggio Culturale, in Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto, Atti del seminario (Roma, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 ottobre 2019), a cura di Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 71-83, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-SBNC.
Susanna Bortolotto, Nelly Cattaneo, Asmara and its context: architecture of Modernity and the Cultural Landscape, in Knowledge and protection of the modern and contemporary architectural heritage: comparative experiences, Proceedings of the seminar (Rome, MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, 23 October 2019), edited by Fondazione Scuola dei beni e delle attività culturali, Roma, Scuola dei beni e delle attività culturali, 2022, pp. 71-83, DOI 10.53125/979-12-80311-07-8-SBNC.